El llibre del centenari de la Cooperativa de la Palma

Ara farà 2 anys, en una reunió ordinària de la Junta de l’Associació, es va posar damunt la taula la possibilitat que, davant l’esdeveniment del centenari de la Cooperativa el 2019, es pogués treballar en un llibre que parlés de la història de l’entitat.

Aprofundint una mica més en la idea i parlant de quins haurien de ser els primers passos, es va considerar que el primer que s’havia de fer era buscar la complicitat de la Junta Rectora de la Cooperativa, ja que hauríem de tindre possibilitat d’accés al fons documental del seu arxiu, i que el segon que calia era seleccionar l’equip d’autors i autores que hi volguessin treballar.

Presentat a la Junta Rectora en ple el projecte, vam aconseguir de seguida la seua complicitat i suport, i vam continuar amb el segon pas, que era el de buscar els autors.

De la Junta de L’Espona ja van sortir els tres primers: El Ricard Sas, el Ricard Boqué i jo mateix. Els següents que van acceptar formar part de l’equip van ser l’Antoni Galceran, en aquell moment també Secretari de la Junta Rectora de la Cooperativa, i que ja havia participat com a autor en les dos anteriors publicacions de L’Espona sobre la Palma; el Josep Lluís Filella, amb formació en Història i editor professional, i l’Oriol Vernet, en aquell moment acabant el grau superior en Història i actualment cursant un Màster de la mateixa disciplina. Ja érem sis. L’equip es va tancar amb la incorporació del Joan Pardell, acabat de jubilar després d’haver estat més de vint anys gerent de l’entitat. L’equip va quedar definitivament en set.

Teníem dos anys de temps. Buidatge d’actes de les assemblees generals, consulta de memòries, de tancaments d’exercici, revisió de projectes, entrevistes personals, busca d’informació i documentació en fons externes… La taula de reunions de la Junta Gestora a la Cooperativa ha esta fins ara la taula de treball, on s’ha revisat, repassat i consensuat tots els textos. Quasi ja dos anys de feina molt interessant.

Ara que estem tancant tots els capítols, enviant el text a les darreres correccions i a punt de ser entregat a la impremta, ja podem dir quasi amb tota seguretat, que el llibre serà presentat tal com estava previst al local del Centre Cultural el dia de Nadal a la tarda, 100 anys després, el mateix dia i la mateixa hora en què l’any 1919 la Cooperativa va ser presentada en públic als socis, en un acte en què s’estrenava també el local del cafè, al primer pis del Sindicat.

Estem fent un llibre que tothom voldrà llegir. Un llibre que ajudarà a fer créixer el mantra que la Palma, el poble més petit de la Ribera, és potser el que té més obra publicada sobre el seu esdevenir a la història, mantra que si no és veritat en termes absoluts, segur que ho és en termes relatius.

Francesc Filella Cubells

4 thoughts on “El llibre del centenari de la Cooperativa de la Palma”

1. N estic segura que sera un gran llibre, sols cal veure els autors. Moltes gràcies a tots per apropar nos més als orígens de la nostra Cooperativa.