Una oportunitat per salvar la Font Vella

Segurament molts coincidirem a pensar que la gran assignatura pendent del patrimoni cultural, artístic i arquitectònic de la Palma és la recuperació de la Font Vella i el seu entorn. Les reivindicacions per salvar la Font Vella venen de lluny i ara sembla que tenim dos oportunitats que no podem deixar passar si volem salvar-la.

Cal fer referència a les reivindicacions que l’Associació Cultural l’Espona ha fet al llarg de la seva trajectòria i que tenen per objectiu expressar la necessitat de dignificar i recuperar els usos de l’espai de la Font Vella. Ho són, per exemple, el Manifest a favor de la preservació de l’espai de la Font Vella, publicat al Reble número 26 de l’any 2005, o les activitats d’apanyar pedra i la festa del raïm celebrades el 2005 i el 2008, respectivament.

Per una banda, a l’anterior legislatura l’Ajuntament va aprovar un projecte que tenia per objectiu restaurar la Font Vella i els antics rentadors, retirar les antigues piscines i recuperar l’espai original del barranc. Durant l’any 2023, es va presentar el projecte a través del Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre (COPATE), a la convocatòria de Destinos de Turismo Sostenible oberta pel Ministerio de Turismo y Comercio, amb el nom “Itineraris naturals de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre”. Durant aquest 2024 s’espera rebre la subvenció per executar la primera fase del projecte, que s’ocuparà de retirar la piscina i restaurar l’entorn del barranc. A més, gràcies a l’arribada dels Fons de Transició Nuclear, durant aquest any es podran començar les obres de rehabilitació dels antics rentadors.

Per altra banda, l’Institut Ramon Muntaner (IRMU) ha impulsat el projecte ‘‘Cultura i patrimoni: motors per al reequilibri territorial’’. Aquest projecte compta amb un ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través de la convocatòria de subvencions per ampliar i diversificar l’oferta cultural en àrees no urbanes en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència (Next Generation EU).

El projecte de l’IRMU s’ha dut a terme en deu municipis de Catalunya, un dels quals ha estat la Palma d’Ebre. Durant el mes de juny de 2023 es van realitzar dos jornades participatives dirigides per Íngrid Bertomeu i va comptar amb el suport del CERE i la participació del agents locals Oriol Vernet, Marina Rojals i Antoni Galceran. En aquestes sessions els assistents van plantejar un projecte que van anomenar ‘‘La Font Vella i el seu entorn’’. Entre els objectius d’aquest projecte cal destacar la restauració, interpretació i museïtzació de l’espai de la Font Vella i els antics rentadors, la definició i senyalització d’una ruta de l’aigua i la realització d’activitats d’observació d’aus autòctones. El dia 20 de juliol es va fer la jornada final del projecte a Guardiola de Font-rubí (Alt Penedès), en la qual es van presentar les propostes sorgides en cadascun dels deu municipis i es van obtindre unes conclusions finals del projecte.

L’1 de desembre va tindre lloc a l’església romànica una taula rodona titulada ‘‘La Font Vella i el seu entorn’’, en la qual es van donar a conèixer els resultats del projecte. A més, durant els primers dies de desembre la sala de baix de l’Ajuntament va acollir l’exposició itinerant “Cultura i patrimoni: motors per al reequilibri territorial”.

Cal agrair que l’IRMU, amb el suport i col·laboració del CERE, hagi considerat la participació de la Palma en aquest projecte cultural, de la mateixa manera que ho ha estat l’interès i implicació dels veïns i veïnes del poble en les diferents jornades participatives que s’han fet durant el 2023. Desconeixem quina serà l’envergadura d’aquestes subvencions i quin impacte tindrà sobre el nostre poble. De totes maneres ha estat un projecte il·lusionant i esperançador que esperem que arribi a bon port i ben aviat puguem gaudir d’una Font Vella restaurada i dignificada.

Oriol Vernet

1 thought on “Una oportunitat per salvar la Font Vella”