Llibres

Entre les diferents activitats que duu a terme L’Espona, s’inclouen les publicacions, que, de forma més o menys periòdica, es van editant. Aquestes publicacions inclouen els volums de la col·lecció “Fent Espona” que és el nom de la col·lecció en la qual s’inscriuen els llibres que edita l’associació.

El tercer títol de la col·lecció va aparèixer l'any 2013 i, com altres títols que ha editat l'associació, ho va fer recollint els materials que es van generar amb la celebració, l'any 2011, de la festa "Deu plats i un tupí". Així, el llibre presenta les receptes tradicionals de la cuina de la Palma d'Ebre que es van recollir aquell dia, acompanyades de les vivències de les persones que les van cuinar. El llibre està prorrogat per Toni Massanés, de la Fundació Alícia, i al final inclou un article sobre la cuina de les festes, de Francesc Filella, i un altre sobre l'oli d'oliva a la Palma d'Ebre, de Sergi Cuadrado.

El número dos de la col·lecció “Fent Espona”, editat l'any 2006 amb el títol de La Palma d’Ebre: imatges per al record, presenta un recull comentat de fotografies des de principis del segle xx fins als anys seixanta. Com s’indica a la mateixa contraportada, és un llibre de fotografies que parlen soles. Un relat de costums i de vivències que passaven a la Palma i que configuraven el caràcter comú dels seus habitants; uns records que ara, des de la llunyania, evoquen més la tendresa i la melangia que no pas la duresa de la situació.

Editat l’abril de 2001, recull la Tesi de Llicenciatura presentada per Olga Cubells a la Facultat de Lletres de la Universitat Rovira i Virgili un any abans i que va obtindre la qualificació d’Excelent per unanimitat. L’objectiu de l’estudi és fer una descripció al màxim de detallada i exhaustiva possible del parlar de la Palma d’Ebre, de manera que el treball es converteix en un estudi de microdialectologia, que pren com a base el registre col·loquial de la varietat geografia del català de la Palma. El pròleg del llibre correspon al professor Pere Navarro, director del treball.