Actes

ACTIVITATS

D’entre totes les activitats que l’associació ha realitzat, les que han acabat adquirint una major envergadura, i probablement també aquelles que hagin assolit una major repercussió, han estat les jornades de recuperació d’activitats que s’han fet al llarg de diferents anys, normalment a l’estiu.

Aquestes jornades van sorgir com una iniciativa dels socis i les sòcies, que les van proposar a la junta directiva. L’any 2001, quan portàvem un any constituïts com a associació, un grup de socis i sòcies ens van expressar el seu desig de recuperar, ni que fos per un dia, una de les feines agrícoles –segar i batre– que molts havien fet en la seua joventut, i que amb els anys al poble s’havia perdut.

D’aquesta manera va ser com, amb l’objectiu de recuperar per uns dies les feines de segar i batre, tant per part d’aquells que ja les coneixien com d’aquells que les veien per primera vegada, es van organitzar, l’any 2002, les primeres festes del segar i el batre. Posteriorment, desprès d’una segona edició, i també a instància de la massa social, es va considerar l’oportunitat de canviar d’activitat, ja que la gent tenia ganes de reviure més coses.

En resum, així és com s’ha fornit un model d’activitat, festiu i popular, que funciona en qualsevol de les variants que s’hi han anat introduint, i que alhora ens ha permès generar gran quantitat de material sobre aquestes activitats, moltes de les quals, malauradament, avui ja són gairebé desaparegudes dels nostres pobles. En aquest sentit, totes les jornades de recuperació s’han documentat a través de la realització de multitud de fotografies, de l’enregistrament en vídeo i del recull i la transcripció de les vivències de les persones que les havien fet, o que les havien vist fer.

Finalment, l'any 2015, la festa de recuperació d'activitats en desús va consistir en plantar una barraca com les que es feien abans per a caçar moixons. Amb aquest objectiu, a les 8 h. del matí la gent es va reunir al Pi'l Pino per a començar la plantada en una punta propera. Així es van fer tots els elements que comprenien aquesta construcció temporal, feta amb elements vegetals: el barracó, les parets de briselles, els secalls i els polligons.

EXCURSIONS

Les excursions es van concebre com una manera lúdica i participativa de donar a conèixer el nostre passat, a través de l’organització de visites guiades a indrets on van tindre lloc esdeveniments o fenòmens significatius d’èpoques passades.

Amb aquest objectiu, es van organitzar les excursions a les trinxeres de la Guerra Civil (estiu del 2011) i a les coves on es van refugiar molts palmencs durant aquell conflicte armat (estiu del 2012). L’èxit de participació que van tindre aquestes dues sortides ens va animar a continuar en aquesta línia.

L'any 2013, la Junta va decidir replantejar la jornada de recuperació d'activitats en desús, que s'havia anat celebrant regularment, des que al 2002 es van organitzar les primeres festes del segar i el batre. La bona acollida de les dues primeres excursions ens va animar a donar més pes a aquesta activitat, i a plantejar la següent excursió com a activitat principal per a l’estiu de 2013.

És així com es va decidir fer un itinerari històric pel nucli urbà de la Palma; una activitat de matí, que transcorregués des de les vuit fins a les dues, temps suficient per visitar les dotze parades que s’havien proposat.

Des d'aleshores s'han anat alternant les excursions destinades a conèixer parts del nostre terme entorn (l'hàbitat del barranc i el paisatge i l'entorn del secà) amb sortides a indrets d'interès del nostre entorn (el refugi antiaeri i el castell de Flix i els espais de la batalla de l'Ebre).

Aquesta excursió, realitzada el 10 d'agost de 2017, va suposar finalitzar amb la trilogia de descobriment del medi més proper, desprès dels itineraris realitzats pel nucli urbà i per l'entorn del barranc, a través d'un tomb pel paisatge que ens és més habitual: el terreny de secà. L'excursió va transcórrer per pel terme de les Aubagues i Montblanquets, amb inici i final al Coll del Poncet, en un recorregut aproximadament de 5 km.

XARRADES

L’Associació Cultural L’Espona organitza cada estiu, des del primer any de la seua existència, un cicle de Xarrades a la fresca que pretén ser un punt de trobada de tots aquells socis i no socis que tinguin interès a aprofundir en alguns temes que tractin sobre el nostre entorn més proper o, de vegades, d’altres temes que poden ser d’interès general.

Aquesta és una de les activitats més consolidades de l’associació, atès que ha aconseguit congregar, any rere any, un bon nombre d’espectadors fidels, que esperen amb il·lusió el programa de conferències que ompliran les nits d’agost a la placeta de l’Església Romànica, l’indret escollit des de l’inici per acollir-les.

En les edicions que ja s’han realitzat d’aquestes Xarrades els temes a tractar han estat molt diversos: història, llengua, geografia, agricultura, ornitologia, literatura popular, música, botànica, tradicions, pintura, botànica, etc. I també els conferenciants que els han preparat han anat alternant entre professionals del nostre poble, de vegades membres de la junta o fills del poble, i altres convidats experts que ens han volgut acompanyar.

Per la naturalesa de les xarrades, no totes han estat possibles de publicar, però sí que és cert que, des de fa uns anys, algunes d’aquestes conferències s’han inclòs en l’Opuscle que L’Espona edita cada any.

La nostra evolució com a associació és ben palpable en el format dels cartells de cada edició, que s’ha anat millorant des del punt de vista estètic. L’objectiu de la junta és seguir amb aquesta consolidada activitat i aconseguir que no perdi la qualitat que li hem sabut donar des dels inicis.

ROMERO, Agustí (2023).

"L'oli a la cuina".

XXII Cicle de xarrades a la fresca.

Associació Cultural L'Espona, 21 de juliol de 2023.

BLAY, Miquel (2023).

"El poder de Tarraco".

XXII Cicle de xarrades a la fresca.

Associació Cultural L'Espona, 28 de juliol de 2023.

Pere del Magí, Ramon de la Massiana, Joaquim del Ros,

Tonet, Josep Mª del Massiana, Cassimiro del Ros,

Joan del Quelet, Marcel del Lliberato (2023).

"La música de la nostra vida".

XXII Cicle de xarrades a la fresca.

Associació Cultural L'Espona, 9 d'agost de 2023.

Sobre nosaltres

L’Associació Cultural L’Espona va sorgir l'any 2000 amb la voluntat de fomentar l’estudi i la divulgació de la història, la cultura i les tradicions pròpies de la Palma d’Ebre, i amb la intenció d’afavorir la solidaritat, el respecte i la tolerància, així com la interrelació i la convivència entre tots aquells que conformem el teixit social del poble. Des d'aleshores, organitza diferents iniciatives i activitats culturals i ofereix una sèrie de serveis tant als seus associats (que actualment superen el centenar) com a tot aquell que hi pugui estar interessat, així com al públic en general.
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account