Reble 2.0

El començament d’una nova etapa

El Reble, és a dir, el butlletí informatiu, divulgatiu i d’opinió de l’Associació Cultural L’Espona, va iniciar la seva singladura el mes de maig de 2001, quan en va aparèixer el número 0. Amb l’aparició del butlletí, des de la Junta es va buscar tenir una presència més constant, més enllà dels actes puntuals que de tant en tant s’organitzaven, i una relació més directa amb el soci. Així el Reble es va concebre com una publicació en paper, que cada dos mesos s’havia d’enviar per correu ordinari als socis i les sòcies.

Per a complir l’objectiu amb què va aparèixer, el butlletí es va dissenyar amb una estructura basada en tres seccions diferenciades:

• L’editorial volia ser l’àmbit en què la junta mostrés la seua opinió sobre el desenvolupament de l’Associació o d’altres qüestions d’actualitat o polèmiques que hi pogués haver en cada moment i que poguessin ser de l’interès dels socis i de les sòcies.
  • Les activitats havien de servir per a informar dels diferents actes i/o activitats impulsats des de l’Associació, així com d’altres activitats d’interès cultural, social i fins i tot lúdic que es poguessin desenvolupar en l’àmbit més proper.
  • L’article havia de ser l’espai reservat per tal que els socis i les sòcies de l’Espona hi diguessin la seua, i difondre les seves opinions sobre les diferents qüestions que poguessin ser d’actualitat de cada moment, ja que de bon començament es volia que el Reble fos una eina oberta i articipativa, i que comptés amb les aportacions de tots plegats.

Amb aquest format analògic, entre maig de 2001 i gener de 2018 va anar apareixent un Reble cada dos mesos, arribant a acumular un total de 100 números, en més de disset anys de singladura.

Al llarg d’aquest temps, però, des de la Junta es va anar sent conscient que el context en què va aparèixer el Reble, ben just encetat el segle actual, era molt diferent de l’actual, quan la informació flueix ràpidament i el paper té cada cop menys presència, mentre que el món digital va agafant cada cop més reponderància. Igualment, avui en dia disposem d’eines (les xarxes socials com ara Facebook) que permeten informar tant de les nostres activitats com de tot allò que es cou al nostre entorn, amb molta més eficiència i celeritat. És per això que des de la Junta ens vam plantejar un canvi d’orientació del butlletí.

Així es va decidir convertir el Reble en un blog en el qual, seguint amb la periodicitat bimestral, s’hi vagin publicant dos tipus d’entrades:

• Per una banda, entrades on la junta pot mostrar-hi la seua opinió sobre diferents qüestions com ara el desenvolupament de l’Associació i altres qüestions d’interès. Aquestes entrades aniran signades de forma genèrica, amb l’epígraf “La Junta”.
  • Per una altra banda, entrades on els socis i les sòcies de l’Espona poden difondre les seves opinions sobre les diferents qüestions que puguin considerar d’interès. Aquestes entrades aniran signades de manera individual, per la persona que les hagi escrit, sigui o no de la junta. L’Espona no es fa responsable de les opinions expressades, de manera individual, en aquestes entrades.

Aquestes entrades han de servir per donar continuïtat a dues seccions (editorial i article) de l’antic butlletí en paper. L’altra secció (activitats) considerem que ja la cobrim a través de les informacions que difonem a través de Facebook.

Desprès d’un impàs, ocasionat pel procés de renovació del web de L’Associació, finalment hem pogut posar fil a l’agulla i hem acabat dissenyant, elaborant i impulsant aquest Reble 2.0. que esperem, amb il·lusió, que serveixi, juntament amb el web i les xarxes socials, com a canal de transmissió d’opinions i de coneixement, entre tots nosaltres, i en relació al món cada cop més globalitzat en què vivim actualment.

Per acabar, comentar que l’elaboració del blog, igual que la del web, ha anat ha càrrec de l’Òscar Gual, i que per a donar-li més significació, la Iolanda Filella ha dissenyat un nou logo per a l’ocasió, que a partir d’ara serà la imatge que identificarà el Reble.

La Junta